Goal i Mailchimp

IMAG0965Denne uge er Mailchimp kommet med en rigtig spændende nyhed: Goal. Nu er det muligt at lave automatiske nyhedsbrevsforløb, på baggrund af brugerens adfærd på hjemmesiden, og segmentere modtagerne op i mere målrettede segmenter.

Det er intet mindre end en revolution for nyhedsbrevet og tilgangen til e-mailmarkedsføring. Det er der nu virkelig gode muligheder for at arbejde med. Denne teknik har været meget dyr at komme i nærheden af i andre systemer, men nu er den gratis tilgængelig i Mailchimp.

Den hellige gral for nyhedsbrevet er målretning, relevans og timing. Det har ikke været nemt at arbejde med – før nu. Her kommer mine ideer til hvordan du kan forbedre dine åbningsrater, klikrater og salget på nyhedsbrevet. Så hvis du har ansvaret for at forbedre nyhedsbrevet, så er det nu du har muligheden – og så er det gratis.

Jeg arbejder meget med rejsebranchen, og derfor er denne artikel skrevet med udgangspunkt i de nye muligheder rejsebranchen får med denne opdatering.

Bedre målretning
Der er ikke noget mere irriterende end at blive bombarderet med tilbud, når man allerede har booket en rejse. Derfor bør rejsebureauer lave et segment ”har booket”, og oprette et goal på kvitteringsiden for booking. Således kan brugerne der kommer forbi kvitteringssiden automatisk føjes til segmentet ”har booket”, og så undlades i fremtidige udsendelser.

Mere relevans
Vejen til at trænge igennem i indbakken er, at indholdet i nyhedsbrevene er målrettede og relevante. Derfor er det nødvendig med en effektiv segmentering af listen. Det er nu muligt med Goal. Nu kan du oprette segmenter for hver destination eller rejsetema, og oprette tilsvarende goal på hjemmesiden. Når modtageren f.eks. kommer forbi en destinationsside på hjemmesiden, så bliver de automatisk tilføjet et segment. På den måde kan der nu sendes segmenterede nyhedsbreve til dem vi ved har interesse i en destination eller rejsetema.

Bedre timing
En spændende mulighed for at automatisere nogle nyhedsbreve er, at oprette autoresponders på de segmenter man har oprettet for destinationerne og rejsetemaerne. Det betyder at når en bruger bliver tilføjet til et segment, så ligger der et nyhedsbrev klar. Nyhedsbrevet er meget målrettet dem der interesserer sig for netop denne destination, og som vi ved er i markedet, for han har lige læst på hjemmesiden om destinationen. Det er en mulighed for meget præcist at ramme de rigtige brugere, med det rigtige budskab og på det rigtige tidspunkt.

Jeg håber disse 3 tips kan være til inspiration. Hvis du kan se ideen i at kigge på brugerens adfærd på hjemmesiden til at lave mere målrettede nyhedsbreve, så har vi udviklet et værktøj, der tager det hele et skridt videre. Læs mere om LeadFinder her.

Leave a Reply