Nyhedsbreve pr. e-mail er én af de bedste markedsføringskanaler når du laver e-business. De kræver IKKE den store investering – kun den tid, som det tager at producere nyhedsbrevene, og lidt flair for at skrive gode og fangende tekster.
Den største udfordring for nyhedsbreve er at skrive indhold, som folk faktisk læser og som ikke blive stemplet som spam af hverken læser eller IT-systemer.
Her er 7 tips til at skrive bedre nyhedsbreve
- Giv en fordel: Alle gode nyhedsbreve giver læseren en fordel. Dette bør præsenteres i de første par linjer i nyhedsbrevet. Ligeledes skal du opmuntres til at læse videre eller klikke på et link eller to.
- Eks. på fordel: Spar op til 50% på skijakker
- Eks. på fordel: Spar op til 50% på skijakker
- Følg fangsten: En stor fangst er nytteløst, hvis du taber bolden i sidste ende. Når du har fanget din læsers opmærksomhed, skal du sørge for at følge det op med de nødvendige detaljer. Fangsten i nyhedsbrevet gør læseren nysgerrig. Opfølgningen på den anden side, opfordrer læseren til at beslutte: Vil jeg klikke på det link? Eller vil jeg bare slette denne besked?
- Eks. på link: Flere en 30 nye skijakker med 50% rabat…
- Gå lige til sagen: Nyhedsbreve skal være let forståelige og sammenhængende. Men nyhedsbreve skal også være korte og præcise. Du må ikke antage, at læseren har tid til at læse flere tekstafsnit i nyhedsbrevet. I virkeligheden har du kun et par sekunder til at fange læserens opmærksomhed.
- Eks.: Kort tekstafsnit på max. 5 linjer der underbygger fangsten med nødvendige detaljer.
- Sig de vigtigste ting først: Hvis dit nyhedsbrev har flere budskaber, skal du sørge for, at skrive de vigtigste budskaber først. De fleste læser fra top til bund. Læseren har en tendens til at miste interessen på et tidspunkt. Ved at angive dit vigtigste budskab i toppen, kan du være i stand til at styre deres opmærksomhed gennem hele nyhedsbrevet.
- Optimer dit nyhedsbrev til at blive scannet: E-mails, især i form af nyhedsbreve, får IKKE så meget opmærksomhed fra læserne. Oftest scannes nyhedsbrevene gennem for noget, som har læserens interesse – for derefter at slette nyhedsbrevet. Som udgiver af nyhedsbreve, har man brug for at læseren få mest muligt ud at scanne dit nyhedsbrev, og at budskaberne slår tydeligt igennem
- Skriv levende: Engager dine læsere med, hvordan du siger tingene. Skriv i et levende og personligt sprog direkte til dine læsere. I nyhedsbreve virker tekster ikke, der er for tekniske, akademiske elle bare fulde af varm luft. Hold sig væk fra traditionelt brevskrivning samt smarte og blomstrende ord.
- Kend målgruppen: Vær bevidst om, hvorfor læseren har tilmeldt sig nyhedsbrevet, og hvad de forventer at få ud af deres interesse i dit nyhedsbrev. Find en arketype og et billede på denne type, og hav det altid foran dig. Skriv direkte til denne arketype og præsenter dit budskab, så det bedst fanger.