Tips til online markedsføring

Det er ikke nok “blot” at købe billigt ind og lave gode bannere når det gælder online markedsføring. Det er mindst lige så vigtigt at fokusere på, hvordan trafikken opfører sig på hjemmesiden, og sætte fokus på selve konverteringen. Det er nemlig her, at en investering i online markedsføring bliver til en god forretning.

Denne artikel hjælper dig med tips til at måle på resultaterne, samt tips til at optimere effekten af den trafik, der ankommer på sitet. Denne aktivitet er tit overset, men tro mig, følger du disse tips, så kan du forøge værdien af din online markedsføring. Vores cases ligger på et løft på typisk 40 % og mere.

Opsætning at mål på hjemmesiden

Ofte bruger vi:

• Køb / booking
• Tilmelding til nyhedsbrev
• Udfyldelse af kontaktformular

som konkrete mål når det gælder online markedsføring.

Uden definerede mål, er det svært at evaluere på kampagnen. På de definerede målepunkter er det vigtigt også at fastsætte et beløb. Hvad er et køb “værd” på hjemmesiden. Er det 100 kr. eller 500 kr.?

Opsætning af korrekte parameter i dine links

Mange bruger Google Analytics som analyseværktøj til deres hjemmeside. Men køber du onlinemarkedsføring, så kan du ikke være sikker på at Analytics kan spore trafikken rigtigt og i værste tilfælde, så kan Analytics ikke finde ud af det og smider det hele i den “klump”, der hedder direkte trafik.

Derfor er det vigtigt at opbygge sine links i online markedsføring rigtigt. Uden de rigtige parameter i linket, så kan det være svært at spore trafikken og se værdien af den på hjemmesiden.

Googe har dette værktøj, der gør det nemt at opbygge links til onlinemarkedsføring:

Den første opgave er at definere mål på hjemmesiden. Mål er typisk de værdiskabende aktiviteter, som en bruger kan fortage på en hjemmeside.

Læs mere om hvordan du opsætter mål i Google Analytics her:

Kilde:
Her bruger jeg altid det websted / netværk jeg annoncerer på. Eks. dba.dk. Så kan jeg se hvor meget trafik jeg får fra hvert websted og hvordan det konverterer til mål på hjemmesiden.

Medie:
Her vil jeg gerne spore mine forskellige indkøb Eks. CPA / CPC / CPM. Således kan jeg styre onlinemarkedsføring ud på de forskellige aftaler alt efter hvordan budgettet er samt hvad målet er med markedsføringen.

Navn:
Dette bruger jeg til at sammenligne kampagner eks. Launch / Udsalg / DKs billigste / Remarketing

Så er kampagnen i gang

Så er forarbejdet på plads og du kan sende dine bannere og links ud til dem, der skal køre online markedsføring for dig.

Det du nu skal holde fokus på er, at overvåge den trafik, der kommer ind på hjemmesiden. Hvor stor er afvisningen, hvor stor en andel konverterer til dine mål. Her er det en god ide, at kigge på hvordan tidligere kampagner har virket på de samme mål. Til dette formål noterer jeg altid disse data ned, så jeg har et stort grundlag at sammenligne med.

Er du tilfreds med kvalitet af den trafik du får på kampagnen? Desværre oplever jeg meget svingene kvalitet og kan du ikke selv vurdere det, så det gælder om at finde nogle gode samarbejdspartnere der kan hjælpe dig.

Når jeg vurderer på kvaliteten af online markedsføring, så holder jeg særligt øje med:

Antal besøg

Får jeg den volumen jeg regner med? Måske er der problemer med at få kampagnen eksekveret eller budskabet i banneret er ikke stærkt nok.

Konverteringer

Hvordan konverterer trafikken til de mål jeg har opstillet på hjemmesiden? Hvis kvaliteten ikke er god nok, så får du ikke det antal konverteringer, du regner med.

Afvisningsprocent

Afvisningsprocenten er et andet mål for kvaliteten. Hvis den side trafikken ankommer på inde på din hjemmeside (Landingside) ikke er god nok, så vil en del af brugerne vælge at forlade hjemmesiden igen og surfe videre på nettet. (En afvisning).

Ofte kan det godt betale sig at være meget “over” disse tal i starten og presse leverandørerne, så du får den bedst mulige kvalitet. Når kampagne først kører, så kan du tillade lidt længere intervaller mellem opfølgningerne.

Når det går galt

Jeg har desværre oplevet, at mange ikke har tilstrækkelig fokus på eksekvering og evaluering af deres kampagner. De har mere koncentreret sig om at sætte dem i luften og først på min opfordring begyndt at evaluere på aktiviteterne.

Jeg havde et møde med en potentiel kunde og en af deres online kampagner have kørt i ca et år. med et budget på omkring 40.000 om måneden. De var meget tilfredse med det antal salg som kampagnen gav, men ingen havde afstemt tallene med salgsafdelingen.

Evalueringen viste at målene var sat forkert op. De havde kigget på nogle gode konverteringer, men det var bare ikke salg. Da vi fik ryddet op i tallene viste det sig, at prisen for at få en konvertering næsten var på højde med produktets salgspris. Så blev der meget stille i lokalet…

Erfaring tæller

Med flere års erfaring med online markedsføring lærer man at kunne skille gode tilbud fra dårlige. I hvilken rækkefølge skal man iværksætte aktiviteter og hvad kan man forvente og kræve at de medier man køber online markedsføring på.

Vil du gerne i gang med onlinemarkedsføring, så stiller jeg gerne vores erfaring til rådighed til din næste kampagne. Ring eller mail til mig, og lad os tage et uforpligtende møde om din næste online markedsføringskampagne!

Leave a Reply