Google Panda sikker hjemmesider

Den opdatering, som Google har valgt at kalde “Panda Update” er den største opdatering i Google algoritmen siden de opfandt PageRank. Google har med denne opdatering meldt klar ud, at de går efter kvalitet til topplaceringer i deres index. Siden er der også kommet en Penguin opdatering. Alt i alt er ca. 20% Googles index berørt af disse opdateringer.

Flere af indlæggene ved SMX 2011 i New York handlede om Google Panda opdatering. Flere store site der allerede havde investeret i SEO oplevede et kraftigt fald i deres trafik fra Google fra den ene dag til den anden – og naturligvis blev det diskuteret, hvordan man kan Panda sikrer sin hjemmeside og også genvinde tabt trafik og placeringer. På SMX2011 blev der vist flere cases på netop dette.

Kendetegn hos kvalitets hjemmesider

Helt grundlæggende skal du sikre dig, at hjemmesiden vurderes som et site, der levere kvalitets indhold. Det vil sige, at alle de ting der kan trække ned i denne vurdering, skal du have styr på:

  • Ingen døde links
  • Hurtig load hastighed
  • Høj grad af bruger
  • Ingen duplikeret indhold
  • Ingen ”døde sider”. Særligt hvis deres eneste formål er at sende trafikken videre til en anden side
  • Ikke for mange eksterne links eller reklamer på hjemmesiden
  • En god 404 side der hjælper brugerne videre rundt på hjemmesiden

Sådan kommer du dig over en Google Straf

Hold øje med konkurrenterne. Hvem overlevede panda opdateringen. Disse hjemmesider har måske SEO strategier, som du kan kopiere. Hvis du er ramt, så skal du først opdatere de sider, der henter din SEO trafik. Du skal forstå hvilke spørgsmål brugerne har, når de søger på Google. Du skal svare på disse spørgsmål på siden. Er brugerne ikke tilfredse, så er Google heller ikke tilfreds, og det kan skade dine placeringer.

Lav evt. en brugertest af hjemmesiden og se hvordan du kan forbedre brugeroplevelsen og informationsniveauet. Det vil helt sikker også forbedre din trafik fra Google og dine placeringer. Lav evt. et segment i Google Analytics, så du kan teste opdateringerne op mod hinanden, og identificere de mest effektive strategier. Husk også en Log, så du kan rulle dårlige optimeringer tilbage.

  • Splittest og optimer dine vigtigste sider, så de får lavest mulige bounce-rate.
  • Fjern dårlige sider fra hjemmesiden. F.eks. filter resultater uden produkter, tomme søgesider, FAQ uden svar osv.
  • Fjern dynamisk generet indhold må ikke indekseres
  • Gå Googel Webmaster tool igennem og gennemfør optimeringsforslag
  • Fjer SEOsider- og subdomæner hvis eneste formål er at fylde på hjemmesiden
  • Fjern ikke opdateret indhold, urelevant indhold samt indhold, der ikke er unikt.

Det er en stor udfordring at komme sig fra en Panda Update. Det hele komme ned til kvaliteten på hjemmesiden. Man skal derfor fokusere på SEO strategier der er varige. De nemme løsninger, skal Google nok luse ud af deres index med tiden.

Leave a Reply