Meta Tags – sådan udfyldes de korrekt.

Meta-tags er oplysninger om sidens indhold. Den første generation af søgemaskiner brugte disse data til at indekser sidens indhold. Idag er nogle af metaoplysnignerne stadige vigtige, men det er ikke det eneste du kan gøre for at søgemaskineoptimerer din hjemmesiden.

Desværre har mange misforstået hvordan metaoplysninger skal udfyldes. Jeg oplever ofte, at man kun har udfyldt metaoplysnignerne på forsiden, og her skrver man alle de søgeord ind man kan komme i tanke om. – Det virker ikke, og det er ikke søgemaskineoptimering.

Der er kun 2 meta tags der bruges til søgemaskineoptimering i dag:

  • Title (Har afgørende betydning for vurderingen af den enkelte side)
  • Description (Vises oftest som den lille spiseseddel under linket på søgeresultat siden
  • Keyword (Anvendes ikke, men tvinger dig til at tage stilling til, hvad denne side handler om. Kun 1 – max 3 ord pr. side)

For dem gælder det, at de skal være:

  • Unikke for hver side
  • Præcise for den enkelte sides indhold. Søgeordet skal stå på siden
  • Skrives til at konvertere en søgende til en besøgende.

Hvordan skal meta-tags udfyldes

Lad os kigge på et godt eksempel.  Søg på ”skitøj” i Google

Det første du skal være opmærksom på er, at brugeres søgeord fremhæves med fed i linket. Det er derfor vigtigt at tænke ind, hvilke søgeord brugerne anvender.

Meta-Title er linket, som her fortæller hvad der er temaet på denne side (Skitøj og skiudstyr), og samtidig lover en fordel ved at klikke ind på shoppen (Spar op til 70%).

Spisesedlen under linket er Meta-Description. Denne  giver yderligere information om siden. Her bruges den til at fortælle om de mest populære produkter i shoppen, samtidig med at den søger at motivere med en fordel.

Tips til meta-tags:

  • Når du udfylder Meta-title -og description tag skal du holde dig for øje, at det handler om at konvertere en søgende til en besøgende.
  • Det er af afgørende betydning, at din Meta titel også er den første overskift på siden. Overskriften skal angives med koden <H1>.
  • Teksten der står i spisesedlen skal være at finde i teksten på siden, gerne så højt på siden som muligt.
  • Titel må være på max. 65 anslag. Gerne 3-7 ord.
  • Max. 160 anslag i Meta description.
  • Placer det vigtigste søgeord i begyndelsens af både Meta-title og Meta-description.
  • Gentag de vigtigste ord i både Meta-titel og Meta-decription.
  • Vælg at arbejde med søgeord der er lette at skabe placeringer på, før du arbejder med svære. Lav en plan for dit site, hvilke ord kan du bedst optimere på i forhold til placeringen i hjemmesidens struktur.

Det kan være en stor mundfuld, at skulle arbejde hele hjemmesiden igennem med disse forhold i tankerne. Det er noget som vi har stor erfaring med i Vestjysk Marketing, og for at være ærlige, så er der ingen der har råd til at undlade dette stykke arbejde.

Tools til udfyldelse af Meta-tags

Der er et online tool som kan hjælpe dig med at kontrollerer at du har gjort det hele korrekt. Den gratis udgave kontrollerer mange af de tips, som jeg har skrevet her på siden. Men har du køret dette tool igennem på alle dine varegrupper, så er du godt med. Så er det på tide med en mere personlig plan for, hvad der skal ske med din hjemmeside/ webshop.

Tool #1: FasttrackSEO

Det sidste du bør gøre mht. meta-tags er at installerer googles webmaster tool. Den tjekker igennem om der er sider som su har udfyldt med ens titler eller beskrivelser. Ligeledes giver den dig nyttig viden om placeringer som du har opnået og om der er nogle fejl, som Google løber ind i, når de indeksere din hjemmeside/webshop.

Tool #2: Google Webmaster Tool

Selv om du måske føler at du har investeret rigtig meget tid og energi i at udfylde meta-tags, så er det kun absolut basic inden for søgemaskeine optimering. Hvis du ikke er tilfreds med de placeringer du opnår med dette arbejde, så er der meget mere der kan gøres for at få bedre placeringer.

Links:

Brug AIDA til at få mere trafik fra Google og flere konverteringer

Leave a Reply