7 dødssynder overfor stressede medarbejdere

Jeg har idag haft fornøjelsen af at diskutere trivsel og stress blandt medarbejdere – og din rolle som leder, over for stressede medarbejdere. De gav mig anledning til at bidrage min liste over 7 dødssynder overfor stressede medarbejdere.

Stress på arbejdet som følge af dårlig ledelse er udbredt. Det anslås, at 1.400 danskere dør af arbejdsrelateret stress hvert år, og at mere end 250.000 lider af angst eller depression. En international undersøgelse fra det globale forskningsfællesskab Behavioral Science & Policy Association viser, at hovedårsagen til den tiltagende stress på arbejdet er dårlig ledelse.

Stress er en alvorlig ting, men alligevel oplever jeg ikke, at stress tages alvorligt nok. Jeg krummer helt tæer, når jeg høre om den ene og anden afdeling, hvor 20% -50% af personalet,
er sygemeldt med stress.

Hvor er problemet så.

Er det arbejdspladsen? Er der medarbejderne der ikke er robuste nok? Eller er det lederen, der ikke er dygtig nok.

Jeg er af den klare overbevisning, at stress er lederes ansvar! Desværre er det ikke alle, der er enige med mig. De dækker sig ind under at det er en sygdom. Men jeg mener nu, at ledelse kan være så dårlig, at dine medarbejder bliver syge af den.

Her er min liste over 7 ting der gør dine medarbejder syge af stress.

– Ignorer medarbejderens stress signaler
(Oftest kalder de på en leders opmærksomhed med mere eller mindre direkte signaler om at de er stresset)

– Bagatelliserer deres stress eller problemer
(Desværre er der også dem der ikke ved at de er stresset, og det kommer som den størstes overraskelse for dem selv, når de en dag falder om, og ikke kan tage vare på sig selv eller deres familie.)

– Ikke overholder aftaler med stressede medarbejdere

– Zappe rundt mellem alt muligt, når du har vedkommende inde til samtale.

– Beder medarbejderen selv finde en løsning på deres stress problem

– Ikke tilpasse din lederstil overfor stressede medarbejdere.

– Ikke reflekterer over din egen ledelse, og de udfordringer/opgaver i står med.

Måske har du lagt mærke til medarbejdere, der sidder over i hjørnet og piver. Det er deres tydelige stresssignaler. De gør det for, at du skal se dem, og de gør det for, at du skal være opmærksom på dem – og det er måske deres måde, at bede om din hjælp. De har brug for, at du trække i ledertøjet, og hjælpe med at overskue deres arbejdsopgaver. Sætter nogle rammer op, som de kan overskue. Lave en klar prioritering, at deres opgaver, så de kan udføre arbejdet effektivt, uden at de mister hovedet.

Det værste du kan gøre som leder, det er at innurer dine medarbejder, når de sender stresssignaler. Hvis du ikke tager ansvar for medarbejderne, så kan stress udvikle sig endnu mere, og på et eller andet tidspunkt, så knækker medarbejderen, og du får en sygemelding på 3-12 mdr.

Når du har en stresset medarbejder inden til en samtale, så er det vigtigt, at du er 100% nærværende og tilstede i samtalen. Det værste du kan gøre er, at blive forstyrret af emails, telefon eller i det hele taget at have dit fokus alle mulige andre steder, end på medarbejderen. Medarbejderen har brug for at mærke, at Du er en rollemodel og du skal give medarbejderen overskud og tryghed.

Så start med dig selv i samtalen, med en stresset medarbejder. Vis at du har overskud, bare det vil hjælpe medarbejderen med at håndtere sin egen stress bedre.

Når medarbejderen kommer ind til dig og fortæller dig om din stress, så er det værste du kan gøre er at bagatellisere deres følelser, at du ikke anerkender, hvordan de har det. Du må absolut ikke forsøge at overtale dem til, at det her stress bare noget pjat, at de bare skal klemme ballerne sammen at komme igennem bunken af opgaver.

Du skal anerkende medarbejderen og vise, at du har forstået hvordan de har det, at du er parat til at hjælpe, og at der ikke er noget galt med dem.

Omsorg og empati er det første, som du skal sætte ind med, når medarbejderen viser tydelige tegn på stress. Hvis du ikke anerkender medarbejdernes stress, så ender du hurtigt med en sygemelding fra medarbejderen

Når Medarbejderne går til sin leder og fortæller om sin stress Så er det fordi at de ikke selv længere kan overskue deres arbejdsopgaver.

Du viser ledelse ved, at du hjælper dig med at afgrænse og prioritere opgaver. De har brug for, at du får dem ud af det kaos, som de oplever i deres arbejde. De har brug for, at du overtager en højere grad af styring, mens de prøver at genvinde deres overskud, så de igen kan håndtere deres arbejde.

Når du får en medarbejder der viser tydeligt tegn på stress. Så skal du ændre din lederstil over for medarbejderen, som har brug for mere støtte, mere struktur, faste rammer, og tillid til, at du overholder alle aftaler. At du i det hele taget holder hånden over dem og mærke at DU hjælper med, at få deres overskud tilbage igen.

Det værste du kan gøre er, at fortsætte som du plejer, at lade medarbejderen sejle sin egen sø. Så er du sikker på, at medarbejderen kommer med en sygemelding inden længe.

Har du fået en sygemelding fra en medarbejder med stress, så er det på tide at bringe eksperterne ind på banen. Ubehandlet stress bliver bare værre og værre, og det bliver svære og svære at samle medarbejderen op igen.

Det er her at en Ekspert kan gøre en stor forskel, om en medarbejder er tilbage på fuld kraft efter 3 måneder eller efter et år.

Her finder du en af mine kunder, der hjælper med at få ledere og stresset medarbejder tilbage i arbejde igen,