The go-giver – Bob Burg

Jeg elsker når en god ven eller bekendt kommer og anbefaler en bog. Ikke bare anbefaler, men kommer med en bog og siger at denne er noget for dig. Denne bog fik jeg således af en af en medarbejder, som også selv er i værksætter.

Hemmeligheden bag succes

For at skille dig ud af mængden og blive en af de personer, der bare udstråler gode vibrationer og virker som en magnet på de rigtige mennesker og omstændigheder, så kræver det, at du først starter med dig selv.

Hvis du er fanget i en forestilling om, at dette er en verden med begrænsede ressourcer, og at det er jungleloven der hærsker. Hvor den stærke æder den svage… Så må alle andre nødvendigvis være dine konkurrenter, og det du ikke tager for dig selv, de vil andre forsøge at tage fra dig.

Første hemmelighed er, at der er mere end nok til alle.

Det er bare vores indstilling, der skal ændres. Så for at få adgang til en verden af overflod, så skal du starte med at skabe denne verden. Du skal starte med at GIVE.

Fokuser på hvad du kan give andre mennesker.

Ikke materielle ting, men det der betyder noget og ændre deres verden. Giv et kompliment, der bygger deres selvtillid, så de en dag tør tage de spring, som de har drømt om hele livet. Giv et godt råd, giv en kontakt. Gør alt hvad du kan for at give så meget som muligt til alle de mennesker du møder.

Det du giver du vil komme tilbage til dig igen.

På den måde skaber du en verden med overflod. Du starter med at ænder dit fokus fra ta tage til at give….

The law of value…

Du kender allerede begrebet. Det du kan biddrage med i værdi for en given virksomhed er din markedsværdi. Men i et perspektiv om at skabe succes, så er det en skikker vej til at fastlåse din situation. Din virkelige værdi er “hvor meget mere værdi du leverer, end du tager betaling for”. Det er her du adskiller dig fra alle andre. Det er denne indstilling til at skab værdi, der gør dig interessant at arbejde sammen med. Du har ikke fokus på hvormeget du kan tage i en given relation, men hvormeget værdi, du kan leverer. Sådan et bekendskab glemmer man ikke, og når det bliver spurgt efter referencer, så er det dit navn, det kommer op.

Leverer du mere værdi, end du tager betaling for, så opbygger du en hær af ambassadører, der sikrer, at du vil modtage endnu mere værdi retur, end du har givet.

The law of compensation

Din indkomst er bestem af hvor mange mennesker du skaber værdi for, og hvor godt du gør det.

En sikker metode til at fastholde dig er, ved hele tiden at måle og veje dine relationer. Hvor meget har du investeret i dem, og hvor meget har de betalt tilbage. På den måde fastholder du dit fokus kortsigtet, og kommer ikke videre med relationen.

Nogle af de bedste muligheder skabes over flere år, og kommer tilbage fra de relationer du har investeret mest i.

Muligheden for at byde ind på et nyt projekt, muligheden for st springe til en større kunde med den viden du har oparbejdet. Hvis du bare kigger langsigtet nok, så har du altid en fordel i at investerer i relationer og så mange som muligt.

The law of influence

Du er nød til at vide, hvordan du udvikler et netværk. Hvis du fokuser på, hvad du kan få ud af et netværk, så fastlåser det dig. Når du begynder at fokuserer på, hvad du kan give dit netværk, så begynder magien at ske.

Dit netværk er dem, der har dig i baghovedet. De er dine personline ambasadører.

Din indflydelse er bestemt af hvor meget du fokuserer på dine relationeres interesser. Hvor meget værdi du kan skabe for dem.

Win-win er et kendt mantra. Men den fastholder din situation, hvis du virkelig vil accelerer ud af din situation, så fokuser mere på din kunde eller relation end dig selv. Det er ved at spille den anden endnu bedre end dig selv, at du skaber den store forandringer.

Universet fungerer på den måde, at hvis du fokuserer på andres behov frem for dine egne, så vil universet tage sig af dine behov, og sørge for at du får det du har brug for.

The law of authenticity

Reglerne gælder ikke kun for business, men også for det personlige liv. Husk ikke kun at kigge på bundlinjen i forretningen, med også bundlinjen for din lykkefølelse i det hele taget.

For at kunne implementerer dennne lov skal du kigge på netop det. Uden at have styr på din egen lykkefølelse kan du ikke smitte og begejster dine kunder og relationer. Husk kunderne køber ikke et produkt eller et system. De køber ført på dig som Person, og troen på, at du kan skabe værdi for dem.

Leave a Reply